12 augustus 2013

Dag 161: Bangkok - Amsterdam - Dorst - Rijen

En dan is de dag van de terugvlucht naar Amsterdam al weer aangebroken. Aan de ene kant is de tijd omgevlogen en aan de andere kant, bijvoorbeeld als we terugkijken op de tijd in Vietnam, is dat al best weer even geleden. Aan de ene kant leuk om naar huis te gaan en iedereen weer te zien en in de buurt te hebben maar ook om weer in ons eigen huis te zijn met onze eigen spullen en het konijn, aan de andere kant jammer dat het voorbij is want het is zo ontzettend fantastisch geweest. Zoveel nieuwe dingen gedaan, mooie mensen ontmoet, bijzondere ervaringen opgedaan en gewoon ontzettend genoten van alles.
De terugvlucht was prima, zo fijn om zonder over te stappen in één ruk van Bangkok naar Amsterdam te vliegen. Zitten, eten, drinken, dutje doen, filmpje kijken en dan ineens is het nog maar een uurtje en gaan we al dalen en zijn we gewoon in Nederland. Bagage en douane allemaal vrij vlot, en dan door die dichte deur, waar achter een grote verrassing staat: worden we ingehaald door een grote delegatie van familie en vrienden, met spandoek, ballonnen en bloemen en zelfs oma van wel bijna 90 jaar. Groot gejuich op het moment dat we daar staan. Vooraf hadden we het idee dat het voor ons niet nodig was dat er veel bekenden naar Schiphol kwamen, want wat is er nu aan om mensen op te halen? Maar nu hebben we zeker ervaren hoe fijn het is als je zo ontvangen wordt. Lieve mensen, wat ontzettend leuk dat jullie er waren!
Daarna nog met z'n allen een drankje gedaan en toen toch allemaal in de auto terug richting het zuiden. Omdat het al laat was en wij helemaal niets in ons huis hadden, geen eten, drinken, electronica en konijn hebben we nog één nachtje in Dorst doorgebracht nadat we nog genoten hebben van een lekkere kop verse groentesoep, gehaktbal en borrelnootjes en zijn we de volgende ochtend naar ons eigen huis gegaan.
Ook hier weer een leuke verrassing, de buurtjes hadden een grote welkom-thuis poster op het raam en de deur geplakt en het spandoek van Schiphol was al in de tuin geplant ook was alles fris gepoetst en de tuin bijgehouden.
Hoe welkom thuis kun je je voelen.

Iedereen ontzettend bedankt voor alles, van uitzwaaiers, huis- en andere accesoires-oppassers, bloglezers, medelevers, ophalers, postbewaarders, achterblijvers en iedereen die met ons meegeleefd heeft. We hebben ontzettend genoten en zullen nog vaak met een grote glimlach op ons gezicht terugkijken op deze fantastische 5 maanden.

10 augustus 2013

Dag 160: Bangkok

Na een rustige ochtend, ontbijtje, tas verder inpakken en nog even op het strand, zijn we vandaag alvast terug gevlogen naar Bangkok. Natuurlijk eerst een veel te dure taxi naar het vliegveld van Koh Samui genomen, 300 bath = €7,50 wat de vaste prijs is voor het ritje naar het vliegveld.
Het vliegveld hier is een positieve verrassing, alles verloopt soepel en snel en ziet er erg netjes uit. Ook bijzonder: koffie, thee, ook icecoffee, diverse sapjes, water, diverse snacks als cakejes, stukjes sandwich, popcorn enz enz is hier gewoon gratis te pakken. Er staan wel twee dames een oogje in het zeil te houden, maar je kunt echt meerdere lekkere dingen meenemen. Is dat eens service, normaal kost alles de hoofdprijs op een vliegveld.
Op het moment van boarden wordt je met een soort trammetje naar het vliegtuig gebracht. Ook de vlucht was prima, met zelfs een lunch en dat op een vluchtje van een uurtje.
In Bangkok geland stond er al iemand klaar met een bordje met onze naam en werden we, na even wachten, naar het hotel gebracht. Nadat we ons even opgefrist hadden hebben we een taxi aangehouden en zijn we naar Megabangna, een winkelcentrum, gegaan. Een ritje  van 15 km en dat kost dan nog geen 120 bath, (€3). Hier in Bangkok moeten de taxi's verplicht op de meter rijden, dat scheelt veel voor de toeristen. Hier nog wat rondgeslenterd en uiteindelijk ook gegeten, vast voorlopig de laatste pad thai en green curry. We hebben getwijfeld over Zweedse balletjes, want er zat hier ook een grote Ikea, maar we zijn toch maar niet naar binnen gegaan. Nadat we het wel gezien hadden  zijn we weer met de taxi terug naar het hotel gegaan om daar het één na laatste verslagje te het typen.

Dag 158 en 159: Koh Samui

Alleen gedaan waarvoor we deze laatste dagen gekozen hadden: boek lezen op het strand. Het strand hier is veel rustiger dan het strand bij Chaweng. We zitten hier heerlijk in een soort appartementje met een terrasje aan zee. Erg kleinschalig, slechts vier kamers en alleen de voorste heeft dit uitzicht. Ook hier geen jetski, waterscooter, parasail, bananen en ander opblaasspul achter de speedboat, geen verkopers, nou ja, één dan maar die zwaait alleen maar iedere dag vriendelijk nadat we hem de eerste dag al verteld hadden dat we geen hangmat kopen. Volgens mij verkoopt hij ook niets anders, geen idee. Maar dus heerlijk rustig, af en toe wat mensen die langs wandelen en een vliegtuig, maar de wind staat gunstig dus daar horen we niet veel van, en dan om de 2 uur de boot naar Koh Pangnan.
Maar met de 7/11 aan de overkant van de straat en toch een paar leuke restaurants aan het strand is het hier dus prima toeven.
's Avonds dus lekker uit eten en daarna op ons eigen terrasje nog een borrel en een potje Yatzee.
Uiteindelijk is Karen de Yatzee-kampioen geworden, met 6-5 gewonnen spelletjes, dus het kwam echt aan op de laatste 'wedstrijd'.
De dagen hier zijn ook weer omgevlogen.

7 augustus 2013

Dag 157: Koh Samui

Vandaag was het een verhuisdag. Nu hoefden we niet zo ver, naar een andere baai met dus een ander strand en dat was dus zo geregeld. Verplaatsen is hier wel duurder dan overal anders want de taximannetjes maken onderling afspraken en voor minder rijden ze niet en hetzelfde met de songthaews maar die zijn dan in ieder geval nog goedkoper dan de taxi. Om 11 uur lagen we alweer in de schaduw bij onze laatste verblijfplaats op Koh Samui. We moesten nog wel even wachten voor we de kamer in konden, maar dat hadden we verwacht en de strandspullen zaten dus bovenin de tas. We zitten hier in een kleinschalig gebeuren, met 4 kamers waarvan de laatste een terras aan zee heeft, deze hebben wij geboekt. Dus voor de schuifpui direct strand en zee. Geen jeugd hier, geen drukke straat, geen drukte op het strand dus nog een paar dagen rust want we blijven hier 3 nachtjes.
Oja, zitten we hier aan een potje yatzee, overigens pas het negende potje van de hele reis,  buiten bij een lampje op het terras, springt er een kleine kikker bij Karen op haar voet en van schrik gooit ze Yatzee!

Dag 156: Koh Samui

Gisteren erg gezellig gegeten en een drankje gedaan met Josh, Jess en haar moeder en vandaag dus maar weer naar het strand, wat moeten we hier anders....
Weer een mooie start van de dag en voor de lunch kregen we, bij hetzelfde mannetje, weer meer voor hetzelfde geld, 2 bananen, mango, ananas en een zakje kokosnootstukken. Rond half vier werd het echter weer wat donker dus hebben we toch maar de spullen opgeruimd en zijn terug naar het hotel gelopen. Het heeft een klein beetje geregend, maar we zijn toch maar onder een parasol aan het zwembad gaan liggen en nadat de 'bui' over was, werd het weer mooi weer.

5 augustus 2013

Dag 155: Koh Samui

En alweer een prachtige stranddag. Nadat het gisterenavond en afgelopen nacht flink geregend heeft was het vanochtend bewolkt, maar eenmaal op het strand aangekomen werd het weer alleen maar beter. De dag op het strand verloopt zoals de andere want ook dezelfde mannetjes werken iedere dag op het strand, dus ook weer een ananas, mango en twee bananen voor de lunch en om drie uur een ijsje. Verder wat gezwommen, gelezen en wat bruiner geworden. Vanavond nog een hapje eten met een stelletje waarmee we op de 'Gibbon Experience' waren, dus ook dat wordt vast weer gezellig.

4 augustus 2013

Dag 154: Koh Samui

De eerste, echte, volle stranddag. Prachtig weer, wel weer halverwege de middag donkere wolken, maar deze bleven goed boven het land hangen en niet boven het strand, dus totdat we het beu waren om half zes, maar we waren er ook al om half elf, zijn we lekker aan het bruin bakken geweest op het strand. Weer een mango en een ananas, nu met twee gratis bananen! En we hadden het beachbalballetje bij ons. Maar 50x over slaan hebben we niet gehaald.

Dag 153: Koh Samui

De dag begon prachtig en we zijn dus lekker naar het strand gegaan. Helaas waren we het balletje van de beachbal vergeten, dus dat hebben we niet gedaan, maar wel lekker van de zon genoten, boekje gelezen en een dutje gedaan. Lunch: mango en een ananas van een aardig mannetje op het strand.
Helaas om half vier toch maar de handdoekken opgepakt en terug richting het hotel. Precies op tijd terug want het heeft toch wel een uur of twee goed geregend. 's Avonds wel met de paraplu op pad gegaan, maar deze hebben we gelukkig niet nodig gehad.

3 augustus 2013

Dag 152: Koh Samui

Op tijd, half acht, opgestaan, ontbijtje op en de laatste spulletjes ingepakt. Vervolgens weer met de veel te dure taxi hier op het eiland, ze maken hier onderling prijsafspraken, dus er valt niet te onderhandelen, naar de pier van waar de boot naar Koh Samui vertrok.
Hier verliep alles vrij vlot, inchecken waarbij je 2 bonnetjes kreeg als bootticket, een sticker op je shirt met de juiste bestemming, van dezelfde kleur een sticker aan je tas, 2 bonnetjes voor de transfer op Koh Samui naar het hotel. Natuurlijk nog even wachten tot de boot er was. Eenmaal met de bagage aan boord bleken we naast een Nederlands gezinnetje te zitten, die we ook al bij de Erawan watervallen bij Kanchanaburi hadden gezien, en hebben de hele reis wat zitten kletsen. Eerst ongeveer een uurtje varen naar Koh Phanghan, daar wat mensen afgezet en nieuwe mensen opgehaald en daarna nog een klein uurtje verder naar Koh Samui. Ook hier werden we vlot naar het juiste busje gestuurd, die ons netjes bij het hotel heeft afgezet. 's Middags lekker aan het zwembad gelegen en 's avonds door de hoofdstraat gelopen wat één aaneenschakeling van winkeltjes, restaurants, massagesalons en barretjes is.
Wel goed nieuws: Bas heeft de perfecte vervanging voor zijn versleten slippers gekocht, precies dezelfde alleen in een andere kleur.

Dag 151: Koh Tao

Vandaag begon de dag wat miezerig, maar toch zijn we weer met goede moed naar het strand vertrokken. Af en toe wat miezer, maar onvoldoende om ons af te laten schrikken en ook omdat het meeste al direct opdroogde omdat de temperatuur nog steeds erg prima was hebben we het dapper tot de lunch volgehouden. Toen werden de druppels wat groter en begon het wat harder te waaien en hebben besloten toch maar ons boeltje op te pakken en overdekt, bij de duikschool waarbij we ook gedoken hadden, geluncht.
Na de lunch leek het weer wat droger te worden en zijn we voor poging 2 gegaan. Het bleef nu wel droog, maar de zon hebben we pas rond half vier gezien. Hierna werd het steeds mooier weer en hebben we dus toch nog wel van het zonnetje kunnen genieten.